środa, 24 czerwca 2009

I AM THE OTHER / Romeo Gongora

25 czerwca/18:00 / Pokój z kuchnią.

W projekcie I am the Other (Jestem Innym) Romeo Gongora odnosi się do serii działań Estruturação do Self brazylijskiej artystki Lygii Clark. Stworzyła ona autorską metodę terapeutyczną zwaną autostrukturyzacją lub "dotykoterapią". W swoich działaniach wykorzystywała „obiekty relacyjne” wykonywane z pospolitych materiałów, jak plastikowe woreczki wypełnione wodą, piórka i kamienie powkładane w pończochy, muszle oraz kawałki gumowej rurki. Terapie przeprowadzane przez Clark w latach siedemdziesiątych, pozwalały uczestnikom "odnowić kontakt z własną cielesnością, odzyskać poczucie organicznej wspólnoty ze światem i innymi, i tym samym doprowadzić do zniesienia - będącego źródłem traumy - rozdzielenia podmiotu od przedmiotowego świata" (cyt. za K. Tomczak Wysocka, „Dotykoterapia" Lygii Clark, http://www.obieg.pl/artmix/9065).

Pozostawione przez nią opisy stanowiły dla Romeo Gongory inspirację i punkt wyjścia do realizacji własnego projektu, w którym artysta nie tylko zmaga się z dziedzictwem Clark, będącej kultową postacią, ale także rozważa problematykę związaną ze zjawiskiem ready-made, alienacją, opozycją między widzem/obserwatorem a uczestnikiem działania artystycznego. Romeo Gongora przeprowadził w Toruniu cykl seansów z mieszkańcami, oparty na rewizji i reinterpretacji projektu Lygii Clark. Na potrzeby terapeutycznych spotkań, artysta stworzył, szereg obiektów na bazie znalezionych przedmiotów. Sam proces realizacji artysta porównuje do zjawiska wzajemnego odpychania i przyciągania przeciwnych sił; zarówno w relacjach z uczestnikami, jak i w kontekście własnej twórczej postawy, zmagając się z charyzmatyczną indywidualnością Lygii Clark.

Projekt towarzyszy wystawie Nie patrz prosto w słońce. Prace z kolekcji Daros Latinamerica. Wykład artysty, podsumowujący rezydencję - 25 czerwca o godzinie 18:00 w Pokoju z kuchnią. W ramach wprowadzenia Kamila Wielebska opowie o twórczości Lygii Clark w wykładzie pt.: Lygia Clark. Czy sztuka może leczyć?



























Romeo Gongora
- (Kanada/Gwatemala) - absolwent UQAM (2005), wystawiał m.in. w Musée d'art contemporain w Montrealu, Galerie de l’UQAM (Montreal), Centre d'art contemporain OPTICA (Montreal), Centre de diffusion et de production de la photographie VU (Quebec), Gallery 44 (Toronto) i Centre de photographies actuelles DAZIBAO w Montrealu. Współpracował z Centro de la Imagen (Mexico City) i Centre Culturel de Neumünster (Luxemburg). Od 2007 roku przebywał na rezydencji w Rijksakademie van Beeldende Kunsten (Amsterdam). W 2009 reprezentuje Kanadę na rezydencji w Künstlerhaus Bethanien (Berlin).



poniedziałek, 15 czerwca 2009

Koncerty towarzyszące otwarciu wystawy Poszliśmy do Croatan

W piątek, 19 czerwca zapraszamy do Pokoju z kuchnią na trzy koncerty, towarzyszące otwarciu wystawy Poszliśmy do Croatan!
Wernisaż wystawy: 19:00
Początek koncertów: 20:30

/Sebastian Buczek - ur. w 1975 roku. Ukończył studia z zakresu grafiki i filmu animowanego na ASP w Katowicach i na PWSFTViT. Muzyk i konstruktor tworzący dziwaczne instrumenty, płyty gramofonowe ze szkła, pleksi i drewna pokrytego pszczelim woskiem. Zajmuje się także grafiką użytkową, fotografią mikroskopową, konstruowaniem robotów i maszyn w tym związanych z zielonymi technologiami.

/SzaZa czyli duet Szamburski / Zakrocki
Patryk i Paweł to muzycy, improwizatorzy, animatorzy, którzy od 1999 roku aktywnie działają na stołecznej scenie muzyki improwizowanej i sztuki niezależnej. Prowadzili cykle Galimadjaz (www.szmery.com/galimadjaz) oraz Djazzpora (www.djazzpora.art.pl), które w dużej mierze przyczyniły się do uformowania warszawskiej sceny muzycznej. Udzielają się min. w takich projektach jak - Tupika, Meritum, Ea,Meoma, Horny Trees, Cukunft, kwartet smyczkowy Nonstop, kwartet klarnetowy Ircha Pneumatic, no i jeszcze wielu innych, których nazw nie pamiętają. Tworzą muzykę dla teatru, filmu, kina niemego, tańca współczesnego. Współpracowali min. z P. Cieplakiem, P. Miśkiewiczem, L. Bzdylem, M. Liberem, K. Globiszem, M. Pieprzycą, K. Kozyrą, P. Borowskim.
Działają również w niezależnym wydawnictwie LadoAbc (www.ladoabc.com)oraz Stowarzyszeniu Kulturalnym Lado.W roku 2009 obchodzą dziesięciolecie działalności artystycznej!

www.myspace.com/zakrocki
www.myspace.com/szamburski

/Paul Wirkus - rocznik '67, muzyk, tworzy w Kolonii. Zajmuje się eksperymentalną muzyką elektroniczną i wolną improwizacją. Autor/współautor ponad 10 płyt, które uzyskały pozytywne recenzje w tak opiniotwórczych czasopismach jak angielski THE WIRE ( solo album Inteletto d`Amore został płytą miesiąca w marcu 2004), amerykański Pitchfork, niemiecki Spex czy De:Bug. Aktualne albumy ukazały się nakładem prestiżowych wytwórni Staubgold i Mosz. Płyty Wirkusa są dostępne na całym świecie. Paul Wirkus tworzy wraz z Barbarą Morgenstern i Stefanem Schneiderem (To Rococo Rot) SEPTEMBER COLLECTIVE. Poza tym liczne projekty z takimi muzykami jak: Ekkehard Ehlers (wspólny album Ballads), Mikołaj Trzaska (muzyka do sztuki teatralnej Andrzeja Stasiuka Noc), Johannes Frisch (Kammerflimmer Kollektief), Macio Moretti . Autor muzyki do słuchowiska dla Czeskiego Radia w Pradze. W latach 80-tych perkusista legendarnej punkowej grupy Karcer. Koncerty min. na festiwalach: SONAR w Barcelonie, Musiques Volantes w Paryżu, c/o pop w Kolonii; Les Urbaines, Lausanne; Natura déi teatri w Parmie; Wien Modern, Wiedeń.















www.paulwirkus.com




























Sebastian Buczek



























SzaZa czyli duet Szamburski / Zakrocki

środa, 10 czerwca 2009

Wykład Moniki Pasiecznik w P+K

Aksamitna rewolucja muzyczna, czyli o przełomie atonalnym początku XX wieku
14.06.2009, godz. 18.00

"System tonalny" to jedno z fundamentalnych osiągnięć nowożytnej muzyki europejskiej. Zasadza się na nim cała twórczość Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Fryderyka Chopina i dziesiątek wybitnych kompozytorów tworzących coś, co potocznie nazywamy "muzyką klasyczną". Po czterech stuleciach w łonie tego systemu doszło jednak do pęknięcia. W 1908 roku Arnold Schönberg skomponował pierwszy "utwór atonalny". Jak doszło do załamania się starego porządku muzycznego? Gdzie leżą przyczyny upadku systemu tonalnego? Czy Schönberg rozpoczął estetyczną rewolucję, czy wyciągnął proste wnioski? I wreszcie - co z tego wynikło dla muzyki kolejnych stu lat?

Monika Pasiecznik - krytyk muzyczny, współpracuje z II programem Polskiego Radia, publikuje m.in. w "Odrze", "Ruchu Muzycznym" i "Glissandzie"; od roku 2009 członkini rady programowej festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu; specjalizuje się we współczesnej muzyce komponowanej.

Wykład w ramach projektu:

Weksacje
Muzyka nowa i nie-nowa w XX wieku
wykłady i koncerty

kurator: Michał Libera

WSTĘP WOLNY!

poniedziałek, 1 czerwca 2009

Manual użytkownika



















plik z Manualem Użytkownika można pobrać stąd

tekst: Marta Kołacz, Agnieszka Pindera, Joanna Zielińska
redakcja: Daniel Muzyczuk, Katarzyna Radomska
projekt graficzny manuala: Rafał Jara