poniedziałek, 24 stycznia 2011

Melancholia sprzeciwu od kuchni...

...czyli o rosyjskiej scenie artystycznej i swojej praktyce kuratorskiej opowie Wiktor Misiano

Pokój z kuchnią,
Sobota 29.01.2011, 18.00


Charakter praktyki kuratorskiej Wiktora Misiano jest bezpośrednio związany z sytuacją polityczną ZSRR i postsowieckiej Rosji. Od początku interesowały go działania w sferze publicznej, jednak w tamtym czasie był to obszar właściwie niedostępny. Z powodu zredukowanej sceny artystycznej tamtego czasu, często również sami artyści przejmowali rolę kuratora. Jedynym rozwiązaniem było łączenie obu postaw w postaci „kuratora mediatora”. W połowie lat 90. Misiano zrealizował pod hasłem Warsztat Wizualnej Antropologii dziewięciomiesięczny projekt opierający się na współpracy między artystami i filozofem V.A. Podorogą. W trakcie warsztatów toczono wiele konceptualnych, intelektualnych i filozoficznych debat, które jak twierdzi Misiano, z towarzyszącymi im stresem i antagonizmami przysłużyły się późniejszej produkcji artystycznej. Jest to przykład tego co nazywa Tajnymi Społecznościami: grupami artystów, w których dyskurs pobudza rozwój. Zastosowanie podobnej metody można zauważyć w zawiązanych później grupach jak chociażby Chto delat? - kolektywie złożonym z artystów, pisarzy i filozofów z Rosji i Berlina, którzy wspólnie tworzyli projekty, prace wideo, instalacje, różnego typu akcje czy programy radiowe. Zarówno działania kolektywne, jak i sztuka krajów byłego bloku sowieckiego leżą również u podstaw wystawy Melancholia sprzeciwu, którą do 20. lutego można oglądać w CSW w Toruniu.
Spotkaniu towarzyszyć będzie prezentacja książki wydanej przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii pod tytułem Europe at Large. Art from the Former USSR (Europa w powiększeniu. Sztuka byłego Związku Radzieckiego) z esejami m.in. Barta De Baere, Wiktora Misiano, Daniela Muzyczuk i Agnieszki Pindery. Wśród publiczności zostanie przeprowadzone losowanie i jeden szczęśliwiec zostanie właścicielem tej wyjątkowej publikacji.

Wiktor Misiano (1957) kurator i krytyk rosyjski. Przez dziesięć lat był kuratorem w Muzeum Puszkina, a także dyrektorem Centrum Sztuki Współczesnej w Moskwie (CAC). W 1996 roku był jednym z kuratorów Manifesta 1. W 2005 roku odpowiadał za pierwszy pawilon Azji Centralnej na Biennale w Wenecji. Jest założycielem i redaktorem naczelnym „Moskow Art Magazine” i „Manifesta Journal”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz