wtorek, 29 marca 2011

Nowe Mapy Czasu

4-9.04.2011, CSW 'Znaki Czasu' - P+K, Toruń

projekt rezydencyjny / warsztaty - John Grzinich


Nowe Mapy Czasu w Toruniu mają na celu eksplorację miasta jako środka niewykorzystanych możliwości. Poprzez wizualne i dźwiękowe poszukiwania łączą w sobie przestrzenie, struktury i terytoria - tworząc w ten sposób wycinek z półfikcyjnej geografii miasta i nowe pole gry. Projekt polega na spędzeniu kilkunastu godzin w przeciągu tygodnia w przestrzeni Torunia i jego okolic, jego uczestnicy (studenci, lokalni artyści, entuzjaści) mapując rozmaite miejsca i lokacje (parki, place, dachy budynków, przestrzenie poindustrialne, etc.) poprzez wydobywanie z nich dźwięku za pomocą prostych objektów (szklanych słoików, pokrywek, drutów, objektów zalezionych, itd...) stworzą swego rodzaju audiowizualny dziennik, który zostanie zaprezentowany podczas finału warsztatów. Tydzień rozpocznie się od kilku podróży po mieście i spacerów w ciągu dnia (pon-wt), które rozwinięte zostaną przez warsztaty, dyskusje i miejskie interwencje w drugiej części tygodnia w porach popołudniowych (śr-pt), podsumowanie nastąpi w sobotę, 9.04, o godz. 19.00 (wstęp wolny dla wszystkich zainteresowanych - projekcja otwarta).

Prowadzący: John Grzinich
Kurator projektu: Krzysztof Gutfrański

Zapisy dla potwierdzenia udziału i logistyki - warsztaty otwarte, ilość miejsc ograniczona (pokojzkuchnia@gmail.com / recepcja CSW)

Przykłady tego na czym polegały wcześniejsze edycje warsztatów Nowe Mapy Czasu w innych stronach świata, można zobaczyć na:
http://maaheli.ee/main/archives/975

ZAPRASZAMY!


Godziny i harmonogram:

- Poniedziałek - Wtorek, 4-5 kwietnia: PRZEWODNICY - różne godziny do ustalenia

Przewodnikiem po mapie może zostać każdy zainteresowany dysponujący czasem w ciągu dnia, mogą to być późniejsi uczestnicy warsztatów, ale też wolontariusze, którzy mają do odkrycia jakieś szczególne miejsce w Toruniu - zainteresowani spacerami, eksploracją miasta, akustyką, psychogeografią, itd. Przewodnik może dołączyć na 1 godzinę lub całe popołudnie, zależnie jakim dysponuje czasem. Różni przewodnicy mogą ustawić plan dla artysty w różnych godzinach dnia. Przewodnicy wyznaczą miejsca, w których rozgrywały będą się częściowo warsztaty.

- Środa - Piątek, 6-8 kwietnia: WARSZTATY WIECZORNE - dni robocze - proponowane godziny 17-20

Warsztaty wieczorne - otwarte sesje warsztatów, około 3 godzin dziennie. Część będzie polegała na eksploracji wybranych miejsc zaproponowanych przez przewodników - serii ćwiczeń i działań polegających na 'udźwiękowieniu' danego miejsca; część zaś na analizie materiału nagranego na poszczególnych lokacjach, dyskusji i propozycji edycji audiowizualnej - analizie narracji, wątków miejskiej geografii i zawartej w niej fikcji. Opinia i dyskusje uczestników będą miały decydujący wpływ na materiał dokumentacyjny powstały na warsztatach.

- Sobota, 9 kwietnia - publiczne podsumowanie warsztatów, prezentacja filmu i dokumentacji - godz. 19.00 (wcześniejsze spotkanie grupy zostanie ustalone w trakcie warsztatów).

O projekcie:

"Nowe Mapy Czasu" to przedsięwzięcie artystyczne i warsztaty koncentrujące się wokół mapowania przestrzeni (mentalnej, architektonicznej i naturalnej) przy użyciu dźwięku jako znaczenia wyrażającego konkretne działanie w danej przestrzeni. Proces ten wykorzystuje podstawowe zrozumienie faktu mówiącego o tym, że działalność artystyczna może mieć charakter rytułału, w którym żyjemy na codzień dzieląc się rozmaitymi doświadczeniami. Te w istocie wewnętrzne, subiektywne doświadczenia muszą być tutaj zrozumiane nie tylko jako fakt intelektualny, ale również poprzez znaczenie wspólnego działania i powstających stąd wartości na na różnych poziomach działania: osobistego, kolaboratywnego (pomiędzy uczestnikami) czy też kontekstualnego (pomiędzy różnymi lokacjami). Nacisk położony zostaje na subjektywne doświadczenie jako efekt bezpośredniego doświadczenia interwencji w przestrzeni publicznej (z dala od zapośredniczonych form słuchania poprzez 'muzyczne' czy 'rozrywkowe' formy dźwięku proponowanych przez media masowe). Znaczenie dźwięku rozszerza się tu o zagadnienie mapy, przestrzeni i relacji społecznych wewnątrz naszego własnego procesu myślowego. W celu udoskonalenia tych 'kognitywnych' map wprowadzone zostaną ograniczenia w rodzaju konkretnych działań, materiałów, określonego czasu oraz fizycznych parametrów poszczególnych przestrzeni. Te swoiste ograniczenia są granicami w ramach których rozgrywały będą się poszczególne części warsztatów.

Bio:
John Grzinich od ponad piętnastu lat zajmuję się badaniem rozmaitych aspektów przetwarzania i percepcji dźwięku: poprzez nagrania terenowe, rzeźby kinetyczne, kompozycję elektroakustyczną, performance, warsztaty i ćwiczenia 'głębokiego' słuchania. Obecnie mieszka i pracuje w Estonii, jest tam współzałożycielem i koordynatorem programu MoKS - niezaleznego miejsca rezydencyjnego typu artist-run. Publikował swoje nagrania w międzynarodowych wydawnictwach, jak np: SIRR, Cloudmirror, Staalplaat, Erewhon, Intransitive, Cut, Elevator Bath, CMR, Orogenetics, Pale Disc, i in. Dokumentacje i przykłady jego działań można znaleźć na: http://maaheli.ee/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz